kinderen, jongeren en jongvolwassenen met autisme, ADHD of HSP.
ouders: opvoeden is niet steeds evident, zeker bij kinderen met een ontwikkelingsstoornis of persoonlijkheidskenmerk (zoals HSP). Door kennis en praktische inzichten te geven voelen ouders zich sterker om op een aangepaste manier om kunnen gaan met de eigenheid van hun kind met specifieke noden.
scholen: hoe kan de school haar aanpak het beste afstemmen op de noden van kinderen met autisme, ADHD of HSP? (enkel als ouders dit nodig of wenselijk achten)
Wie ben ik?
Mijn levensmissie is om kinderen/ jongeren en jongvolwassenen te begeleiden/ te stimuleren in hun ontwikkeling zodat ieder van hen kan uitgroeien tot de beste ik-versie; tot een volwassene die zicht heeft op zijn sterke kanten en weet met welke hulpmiddelen, inzichten of vaardigheden hij of zij zich goed voelt en zijn plan kan trekken in het leven.
Waarmee kan ik het verschil maken: mijn groot inlevingsvermogen, mijn analytisch denken (‘Waar ligt precies het probleem en hoe kunnen we dit aanpakken?’) in combinatie met de ervaring hoe dit praktisch aan te pakken, mijn groot hart voor kinderen/ tieners en jongvolwassenen, mijn gedrevenheid en motivatie om kinderen/ jongeren tot hun volwassenheid te laten ontwikkelen,…
Mijn professionele en persoonlijke achtergrond
20 jaar ervaring als orthopedagoog in het (buitengewoon) onderwijs
Kennis van theorie en uitgebreide praktijkervaring met begeleiden van personen met autisme, ADHD, en HSP (en ook andere ontwikkelingsproblemen)
Ik school me voortdurend bij met vormingen rond: autisme, ADHD, HSP, verbindende communicatie, de huidige visie op opvoeden en begeleiden van kinderen/ jongeren (Nieuwe Autoriteit van Haim Omer), sociaal-emotionele ontwikkeling bij kinderen, ‘hoe omgaan met gedrag dat we moeilijk begrijpen?’, executieve functies (zelfregulerend vermogen, niet evident bij personen met ASS, ADHD) ,…